VUT-groep: Het was uitzonderlijk fraai fietsweer en dat was aan de opkomst te zien 20 liefhebbers stonden om 13.30 aan de start voor route 45 over ca 80 km. Piet K. kwam ons even uitzwaaien, dus we moesten het wel zonder volgwagen doen. De groep werd opgesplitst 8 snelle vertrokken als eerste en de resterende 12, die de VUT regels hopelijk beter respecteren klikte daarna de pedalen vast. Met de rugwind mee ging het vrij snel in een hoog tempo richting Tienray, de warming up werd maar even vergeten. Via d brug van Well snel naar onze oosterburen. Langs de zandwinning naar Wemb en dan het fraai natuurgebied richting Kevelaer in. Maar door werkzaamheden werd ons de doortocht verspert en moesten we via het maisveld het opstakel voorbij klunen. Gevolg duitse klei onder de schoenen en dat was niet bevorderlijke voor onze klik pedalen. In het gebied Laar ontstond plotseling verwarring over de te volgen richting, blijkbaar zijn er verschillende routes in omloop, maar in zo’n situatie zegt het regelement de wegkapitein heeft gelijk en probleem zoeken we later wel uit. Maar de groep spitste zich toch maar we zullen ons bij de koffie wel weer treffen. 5 personen verkozen toch de afkorting de rest volgde Lei richting Weese. Op het bekende drukke kruispunt met Ampel moesten we even stoppen en toen zorgde de Wemb klei voor een probleem want Mien kreeg haar pedaal niet snel genoeg los en belande onfortuinlijk op het asfalt. Met vereende krachten werd zijn van haar fiets ontkoppeld, de lichamelijke schade bleek in eerste instantie mee te vallen. Nadat het zevental zich weer verzameld was werd de rit vervolgd en werd er koers gezet naar Wetten voor de koffie. En aan het aantal gestalde fietsen die er stonden was de rest gelukkig ook al gearriveerd. Maar toen onze Mien van de fiets was en haar arm wilde bewegen ging dat toch pijnlijk moeizaam. Het gebrek aan een volgwagen werd toen wel erg voelbaar. Maar Wilma ging contact leggen met het thuisfront en er werd een auto met chauffeur richting Wetten gestuurd. Hay die bij eerste groep zat bleef achter voor de noodzakelijke assistentie. Na de koffie vervolgde wij onze route richting Lullingen maar dat ging niet zonder slag of stoot want onze route werd voor de tweede maal verspert door wegwerkzaamheden. En de opmerking van Guus, Wir wollen Zuhause werd beantwoord met Wir auch, dus de weg volgen. Mijn Garmin berekende snel een omleidingsroute zodat we naar enkel kilometers weer op onze route 45 zaten. Door al dit oponthoud kregen onze sterkste mannen schijnbaar haast en voerde het tempo op zodat ze regelmatig tot kampte werden gemaand want het samen uit samen thuis dient gehandhaafd te worden. Alles verliep gelukkig verder zonder problemen zodat we tegen 17.15 de finish bij De Beurs bereikten ende teller iets meer kilometers aangaf dan gepland. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 34 voor ca 73 km vertrek 13.30 uur.
A-groep: Pinksterzondag naar de Velosoof in Eindhoven
Klokslag 8 staan er 14 renners aan de start. Met BusPiet én 1 verdwaalde/verwarde C-rijder. De C-rijder krijgen we niet omgepraat om het eens bij ons te proberen. Ondanks zijn nieuwe wheels. Nee, hij vindt z’n conditie te “broos” voor het A-tempo en km-totaal. Onze BusPiet die laat zich niet afschrikken door het aantal kilometers of stukken stedelijk gebied. Zelfs het hoge “kanaalvolg gehalte” brengt hem niet van stuk. Althans eerst niet………
Het weer vandaag is perfect. Dus goed gemutst/gehelmd gaan we op route met 13 A-rijders. Al snel circuleren er in het peloton geruchten over een A renner die bij dageraad om 4.00 uur nog aan het bier zat. En dat betekent dus dat de getuigen van dit ochtendgloren bacchanaal wellicht ook zelf tot de late uurtjes biertjes hebben getankt. Kan dus dat 3 of zeker 2 A-renners van vandaag niet door de blaastest komen als we worden aangehouden door de collega’s van CherlokHenk. Met het gerucht in het achterhoofd probeer ik de “nachtbrakers” in het peloton te herkennen. De eerste haal ik er zo en snel uit. TwanvanEr. Die oogt redelijk maar geeft geen kik en laat zich voorin niet zien. Bingo die koerst vandaag op het promillage alcohol in het bloed. Heeft wellicht Aspro bruis in de bidon tegen de kater die in de loop van de route zal opzetten. 2e en 3e verdachte zijn CaptainJac en DigiPiet. Die rijden zo rustig op kop. 28 km per uur en dat wind mee. Maar zij blijken toch een normale nachtrust genoten te hebben. Ze hebben gewoon goesting om eens lekker rustig voorin te boemelen. Later biechten LeoTank en LommenDave op dat ook zij een beetje brak zijn vanmorgen. Zij hebben TwanvanEr tot in de late nacht gezelschap gehouden en meegeholpen om de drankvoorraad te verkleinen. Verder heeft OnstuimigeHenk veel last van z’n achillespees. Zelfs RobberenRubbert rijdt sterk op reserve. Dat gezapige tempo wordt ongeveer 1 uur lang volgehouden. Daarna gaat het tempo naar normale A-snelheid voor zover dat kan.
De route gaat via allerlei smalle en bochtige wegen en kilometerslang over een fietspaden langs kanalen en door lanen van bomen (nooit geweten dat ze daar in Brabant en rond Eindhoven zoveel kanalen hebben). Die smalle wegen en lange fietspaden liggen ook nog vol met afgewaaide takken en rotzooi. En de smalle wegen en paden worden nu op 1e pinksterdag ook door anderen recreatief gebruikt: Vissers op brommerts, scootmobiels, hele gezinnen, lopers, renners, skeelers, Electrische oudjes, honden, nordic walkers, wandelaars en waggelaars. Al met al te druk en gevaarlijk om op tempo te koersen. We gebruiken verstand (ja,ja, het kan!) en rijden veel netjes achter elkaar en waarschuwen elkaar én ook de mede pad gebruikers. De tocht krijgt zo wel een beetje een recreatief karakter. De sfeer lijkt op de jaarlijkse fietstocht vroeger met Jong Nederland naar het zomerkamp. We zijn er biiiijjjjna, we zijn er biiijjjnaaaaaa, poooooootje met vet, we gaan noch niet naar huis, noch laaaange niet noch laaaange niet. Tot aan de pauze blijft het een echte boemeltocht.
Helaas geldt dat boemelen niet voor onze BusPiet. De route is nieuw. Pas tijdens de rit komen we onneembare obstakels tegen voor onze VolgPiet. Het lukt hem op wonderbaarlijke manier om redelijk bij ons in de buurt te blijven. Maar net voor Eindhoven blijft de volgbus toch steken achter een barrage langs het kanaal. BusPiet moet een heel stuk achterstevoren terug langs het kanaal en dan weer op zoek naar ons. Intussen zitten wij midden in Eindhoven via allerlei kruipdoorsluipdoorpaadjes en zigzaggend over het universiteitsterrein. VolgPiet is nu een echte ZoekPiet geworden. Ondanks verwoede pogingen van routier RR om hem per mobiel naar de pauzelocatie te loodsen blijft ZoekPiet spoorloos. We realiseren ons dat dit voor onze gewaardeerde BusPiet vervelend is en duimen dat hij de route toch weer ergens kan oppikken achter Eindhoven.
De pauzeplek is bijzonder en ook prima qua catering. Heerlijke cappu en koffie en lekkere vlaai en appeltaart. Een gezellige grote tafel buiten in het zonnetje en een snelle en verbaal gevatte serveerster. Ze constateert op basis van TurboTims voorkomen resoluut dat de door hem bestelde Cola zeker een Cola Zero moet zijn. Hoe zou ze dat toch bedoeld hebben..? Voor BusPiet blijkt en blijft de pauzeplek onvindbaar of onbereikbaar. Na de break gaan we dus helaas zonder volgwagen verder. Eerst weer 10- 15 km langs een kanaal. De storm heeft hier joekels van bomen omvergeblazen en dwars over het kanaal en soms ook over ons pad gekwakt. Wat een ravage. Op meerdere plaatsen is het kanaal volledig geblokkeerd door gigantische omgewaaide eikenbomen. Net alsof een reuzenbever hier is doorgedraaid en tekeer gegaan. De lokale brandweerlieden doen pogingen om vanuit een wankel bootje in het water die bomen in stukken te zagen. Kaasje voor CaptainJac als bevlogen brandweerman en ook voor RobberenRubbert als bubbelaar.
Na deze hindernisbaan gaat het tempo alsnog flink omhoog. Ging het eerder wind mee erg gezapig. Nu wind in gaat de turbo erop. Het lijkt wel of “de schade” ingehaald moet worden. Over grote stukken geeft m’n tellertje 36 tot 39 km per uur aan. Op de kop wordt flink gesleurd. De rest (grootste deel van de groep) kan nog net of bijna net niet achterin aanhaken. Gelukkig wordt er na de bochten of bij kruispunten wel rustig opgetrokken. De groep blijft compleet. We komen, nog steeds zonder BusPiet, allemaal veilig terug in Horst. Bij de evaluatie is de conclusie dat het eerste uur te langzaam ging en het laatste uur te snel. Maar niemand heeft een logische verklaring voor deze vreemde koersopbouw. Volgens onze BikeChick hebben we vandaag als kippen zonder kop gefietst. Eindelijk ’n keer geen echt haantjes gedrag maar gewoon dom.. en dan is ’t weer niet goed… Vrouwen!
In ieder geval is het wel goed om deze route nog ’s te bekijken op alternatieven (onlogische passages aanpassen en op volgbaarheid voor BusPiet verbeteren). Toch wel sneu als onze trouwe volger de pauzeplek niet kan bereiken. We gaan er van uit dat Piet wel de weg terug naar zij Ria heeft gevonden en daar een koele cola en warme knuffel heeft gekregen. Hij heeft ’t verdiend. (door Peperazzi)
A.s. zondag route 115 richting Tonisberg over 96 km. Vertrek is om 8.00 uur.
BC-groep: Zondag route 89 over 89 km. Vertrek is om 8.00 uur.
D-groep Pinksterzondag: Vandaag Eerste Pinksterdag heeft zich weer een flinke groep om 8.30 uur bij de Merthal verzameld om de tocht naar Hinsbeck te gaan fietsen. Nadat de HL. Geest over de groep is neergedaald en de nieuwe fietsen bekeken zijn, vertrekt de D groep met 9 mannen en vrouwen richting Grubbenvorst. Vanwege de aspergemarkt aldaar was in de route een omleiding aangebracht richting Blerick om via de brug de weg richting onze oosterburen te vervolgen. Met de C groep in het zicht is dit geen sinecure. Het weer werkt mee, lekker zonnetje en weinig wind. Bij de pauze plaats in Herungen is het op de binnenplaats goed toeven, met uitnodigende kerkklokken. Wij kiezen echter voor de bult in Herungen, die voor de een wat gemakkelijker te fietsen is als voor de ander, maar weer beneden wordt er gewacht op de achterblijvers. Broederlijk wordt er zonder problemen in een lekker tempo weer richting Maas gefietst. De bekende weg was voor enkele mensen een reden om bij de Maasstrasse rechtsaf te slaan, maar de eersten zullen de laatsten zijn ,want er moest linksaf geslagen worden. Bij het veer aangekomen moesten we wachten en bij het oprijden van het veer werd ons de les gelezen door de veervrouw waar we ons met onze fiets moesten opstellen , vandaag en in de toekomst. Zonder defecte fietsen en banden was het weer een fijne fietsmorgen met als afsluiting een heerlijke Leffe op het terras bij de Beurs. (door Nelly J.)
D-groep Pinkstermaandag: Ook op een mooie 2e pinksterdag wordt er gefietst maar dat was aan de opkomst niet te zien. Want om 8.00 uur was het bij de Mêrthal niet druk 4 A rijders, 8 B/C rijders en slechts 3 D rijders. Maar op slag 8 van de torenklok werd er toch vertrokken in de volgorde van A,B/C en als laatste de D, want de volgwagen ontbrak vanmorgen ook. De 3 D rijders Cristel, Frans en Lei deden hun uiterste best om de B/C rijders in het vizier te houden en toen dat wonderwel lukte werd even een tandje zwaarder gezet om bij hen op de trekhaak aan te haken. Zodat zij voor ons de wind konden breken. Maar op de splitsing op de Pastoor Jacobspeel moesten wij weer onze eigen boontjes doppen. Via Merselo ging het naar Overloon voor de koffie bij De Papagaai maar wat een teleurstelling de rolluiken waren nog dicht. Bij de concurrent brandde wel het licht, dus streken wij daar op het terras neer. Eenmaal besteld was de Papagaai ook uit zijn nest gekomen maar dit keer heeft hij pech moet hij maar eerder schreeuwen. Na de koffie vervolgde wij onze route richting Holthees, Wanssum en enkele maasdorpen naar Horst waar we voor openingstijd van De Beurs om 10.50 uur op de finish klep neerstreken met een voor de D groep boven gemiddeld tempo, met dank aan de trekhaak van de B/C. (door Lei K.)
A.s. zondag route 89-D voor ca. 63 km met start om 8.30 uur.