VUT-groep: De buienradar beloofde de mogelijkheid voor een buitje, maar de stevige ZW wind gaf daar weinig aanleiding toe. Dus om 13.30 stonden er 13 vrouw/man klaar voor route 34. Ook de bus was er vandaag met Karel aan het stuur. Na het vertrek moesten we gelijk vol aan de bak want de hele heenweg naar bezoekers centrum Mijl op Zeven zou de wind tegen werken. Maar elke voorrijder deed zijn uiterste best zijn volgers zo goed mogelijk uit de wind te zetten en mocht er een gaatje vallen dan klonk het vermanende fluitje. Toen Mijl op Zeven in zicht kwam begon iedereen toch wel naar de koffie te verlangen en omdat het tweede rondje voor de halve prijs was werd daar ook nog gebruik van gemaakt. Na de koffie werd het een andere rit want de wind ging mee werken en dat was duidelijk aan het tempo te merken want de 30 km per uur werd royaal overschreden. Maar iedereen kon goed volgen. Bij het oversteken van de Roggelsedijk, bekend als een gevaarlijke oversteek, ging het bijna mis. Een personenbusje die de groep zag, verminderde snelheid en stopte om ons over te laten steken, maar een malloot in een VW golf dacht daar anders over en ging de personenbus met hoge snelheid inhalen gelukkig zagen de nog overstekende TWCers het aankomen en ging vol in de remmen en alles liep goed af. De machinist van het personenbusje heeft misschien wel slachtoffer hulp nodig. Maar niet meer aan denken wat had kunnen gebeuren. We vervolgde onze rit en via de Lorbaan van de Grashoek ging het richting Turfhoeve. Bij de Peelstraat ging het merendeel van Sevenum richting huiswaarts, de rest vervolgde de rit en even voor 17.00 uur werd de finish klok bij De Beurs ingedrukt. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 70 voor ca. 80 km richting Nunhem met vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Eerst ziet het er naar uit dat de A-groep maar met 10 rijders op pad gaat. We hadden meer A-rijders verwacht op deze prachtige vaderfietsdag. Want op Vaderdag mag pa toch zelf beslissen dat ie ’s morgens eerst gaat fietsen met TWC. En daarna is de rest aan de beurt. Maar blijkbaar geldt die regel nog niet overal. Of enkele A vaders hebben toch stiekem andere hobby’s op zondagmorgen. Gelukkig is Opa Hay ook van de partij. Hij staat letterlijk te popelen om weer met de A’s in de pedalen te klimmen. En het lukt ons om Hoppende Hugo te overtuigen dat ie best met de Asses mee kan. Dus we zijn met 11. Helaas zonder PietBus. Die is met de familie op pad.
En als BusPiet er niet bij is dan staat dat bijna garant voor een of meer lekke banden of pech onderweg. Tot ongeveer 50 kilometer gaat alle prima. Er wordt niet te hard gekoerst maar toch netjes doorgefietst. De route is na Venlo echt landschappelijk en gaat over rustige en prima landwegen. Zeker in dit jaargetijde en met zo’n weer: prachtig. De velden en bermen staan vol in bloei. Overal zoemen bijen rondom ons. Een van die zoemzoemers maakt een kamikaze duikvlucht en knalt tegen AppiePappieBram’s onderlip. We weten niet of de piloot het heeft overleefd. Bram gelukkig wel, al is het op het nippertje (hij kreunt en steunt alsof hij door een heel bijenvolk is aangerand). Niemand biedt zich als vrijwilliger aan voor een stevige uitzuigbeurt. Krijg je ook alleen maar praat van als we als A-rijders langs de weg staan te tongen. Gelukkig blijven de gevolgen beperkt tot een “geprikkelde” lip.
Rond het 50 km punt wordt ook TwanvanEr geprikt. Niet hijzelf maar zijn achterband wordt lek geprikt en raakt z’n lucht kwijt. Dus vervroegde bananenpauze, plaspauze en bandenwissel. Twan bewijst dat een goede automonteur ook snel een fietsband kan verwisselen. Op naar de heuveltjes. Op de eerste lichte stijging naar Tönnisberg is er wat verwarring: of over de weg of over het fietspad omhoog rijden. Sommigen gaan naar links, anderen naar rechts en enkelen gewoon rechtdoor. Hugo raakt hierdoor het spoor bijster en belandt langs de weg in een dichtbegroeide greppel. De grote verdwijntruc. Hij gat plat op z’n zij en verdwijnt helemaal in het hoge gras en groen. Als hij kort daarna weer ongehavend aansluit bij de groep zit hij vol kleefkruid. Maar wel puur natuur. Direct na het gehucht Lind krijgen we 2 korte pittige klimmen voor de wielen. De hele groep komt goed boven. Opa Hay gaat netjes met de middengroep omhoog. Daarna houden we (ondanks de eerdere break) gewoon de geplande pauze boven op de laatste top. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan en een erg mooie plek is met een bankje voor de vermoeidsten met een prachtig wijds panorama. Robberen Rubbert geeft een korte demonstratie “rückenwind freiluftschwaffelen” met de kerktoren als referentiepunt (in plaats van Mekka).
Na de pauze zal de wind stevig van voor en opzij blazen. Dus ff energie tanken kan geen kwaad. Na de pauze lekker omlaag rollen en dan richting “unsere Heimat”. Dat gaat echter bij Hoppende Hugo goed mis. Zijn derailleur raakt de spaken in z’n achterwiel. Met als gevolg dat de hele achterkant “crasht”. Derailleur aan gort en zelfs het chinees wiel naar de kroepoek. Sambal bij meneel?Er zit voor Hugo niks anders op dan de vaderdagtaxi thuis op te trommelen. We laten hem samen met Twan’s mobile foon achter in de hoop dat Hugo thuis nog wat inwisselbare bonuspunten heeft. Gelukkig is het wel een heel mooi plekje om ’n uurtje te wachten op vervangend vervoer. De rest gaat de strijd met de wind aan terug naar huis. Gelukkig gaat de route ook door bossen en bebouwing zodat we niet steeds vol wind tegen hebben. De sterksten pakken de winderigste en langste stukken. Al snel bereiken we de Maas voor de oversteek naar Lottum. Vanaf de Maas nog een 10 tal vervelende wind op kop kilometers tot aan Horst. Gelukkig is de spirit nog goed. Er wordt zelfs geruzied tussen Leo Tank en Robberen Rubbert wie er op kop mag fietsen. Leo wint. Hij blijft voorop, zij het niet voor lang. Maar toch. Alle stukjes baten (en zeker met zo’n massieve torso op kop). Omdat de Bee’s die na ons zijn vertrokken ook 85 km hebben hopen we vandaag voor de Bee’s in de lounge set te kunnen ploffen. Maar door ons oponthoud lukt dat toch niet. We kapen de stoelen binnen en bezetten het grasveld bij het kruispunt. Een soort sit-out. Lekker in ’t zonnetje ff napraten. Ook pechvogel Hugo komt nog de telefoon van Twan terugbrengen. Dus ook die is weer in de Heimat beland. Allemaal klaar voor een geweldige vadermiddag. De morgen met TWC is alvast geslaagd. (door Peperazzi)
A.s. zondag route soixante-neuf (69) over 120 km dus vertrek is om 7.30 uur. Pauze bij de Witte stein in Reuver.
BC-groep: De C groep heeft afgelopen zondag met 8 personen een mooie rit van 89 km richting Duitsland gereden met een gemiddelde van 27 km/u. (door Miek D.)
A.s. zondag route 122 over 89 km. Vertrek is om 8.00 uur.
D-groep: Na enig overleg is besloten dat de D-groep om 8.30 vertrekt voor route 89-D. we doen het dan wel zonder de volgwagen in het eerste stuk. Om 8.30 uur stonden er 10 vrouw/man klaar voor deze trip. Met de wind mee ging de heenweg in een stevig tempo en de brug in Well zorgde voor een kleine splitsing in het peloton maar met een steuntje in de rug kwam alles weer bij elkaar. We koersten snel richting oosterburen en dan via de bekende rechte weg zo dat we net achter Siebengewald uitkomen en de weg richting Weeze volgen. Bij Weeze wordt afgeweken van de route om bij de bekende Konditorei nabij de kerk voor de koffie pauze te stoppen. Het was er bomvol voor het Frühstück maar voor ons was nog een extra lokaal met uitzicht op de tuin. De fraai met witte lakens gedekte tafels deden ons extra voorzichtig zijn met bananen schillen en ander spul. Nadat de bestelling was opgenomen werd service en kannen koffie bezorgd. En omdat het Vaderdag was wierp Jet zich op om alles netjes uit te serveren. Tijdens de koffie stop is er afgesproken dat wij voor de rest van het seizoen altijd om 8.30 uur vertrekken omdat we met onze rit afstanden meestal ruim voor 12.00 uur terug zijn. Het niet aanwezig zijn zag men niet als een echt probleem, en mocht dat zo zijn dan kunnen we nog altijd bellen. Na de koffie werd de route weer snel opgepakt en ging het met de wind tegen richting Horst. Nu moest wel regelmatig het fluitje de voorrijders tot kalmte manen om niemand te verliezen. Maar alles verliep perfect en tegen 11.30 uur werd de finish bij De Beurs bereikt. (door Lei K.)
A.s. zondag onder voorbehoud route 122-D voor 53 km maar dat horen jullie tijdig. Vertrek om 8.30 uur.