VUT-groep: Voor vandaag stond route 88 over 85 km op het programma, maar de tropische temperaturen deed de organisatie besluiten de rit aan te passen en het vertrekmoment naar de morgen te verschuiven. En om 8.00 uur stonden er 12 liefhebbers klaar voor rit 088 over ca 71 km. Via Melderslo en de Stokt naar Lottum om even rozengeur op te snuiven en dan snel naar Grubbenvorst om de Maas over te steken. Via de bekende route naar de Oosterburen. Maar op de Maasstraat werden we geconfronteerd met een weg afzetting. Want ook daar moet wel eens een laag nieuw asfalt komen. Na een kleine omweg zaten we weer op de route en namen we toch nog enkele hellinkjes. Maar het tempo bleef aangepast aan de temperatuur zodat iedereen god kon volgen. Na Herongen ging het richting Hinsbeck voor de geplande koffiestop bij Waldesruhe maar daar rekent men blijkbaar niet zo vroeg op koffiegasten want alles was nog in diepe Ruhe. En als je in Duitsland vroeg koffie wilt hebben dan ga je naar de Bakker want die is meestal om 6.00 uur present, dus naar Stinges bij de kerk in Hinsbeck. Binnen was het koel want de airco stond goed zijn best te doen. Dat Henk S. ook tijdens zijn hobby zijn plek weet kunnen wij waarderen want hij nam buiten plaats om een oogje in het zeil te houden en wij konden genieten van ons bakje koffie. Na de koffie richting Leuth waar wij wederom een “Umleitung” voorgeschoteld kregen, wij volgde gedisciplineerd de “U” van “Umleitung” met als voordeel dat je ook eens een sightseeing van Leuth krijgt. Maar bij de bekende “Ampeln” van het uitgebrande ontspanningsgebouw zaten we weer op de route. Na de grens passage en via “’t Joamerdal” naar de Zuiderbrug en via de Blerickse kant langs de Maas naar Grubbenvorst waar Stan O. en Lei de groep een prettig vervolg wenste, Cecile eb Annie namen ook de kortste weg naar Sevenum en het restant zal de finish even na 11.00 uur wel bereikt hebben. p.s. Lei meld zich af voor a.s. donderdag. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 62 over 82 km met vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Vergeleken met donderdagavond is de temperatuur gehalveerd. ’s Morgens toch maar even het ondershirt pakken. Buienradar toont nog steeds buien bij Kinrooi, dus ook maar even het regenjack. Afgelopen week de fiets gepoetst, maar dat is waarschijnlijk vanmiddag weer nodig. Vandaag route 142 naar Kinrooi, met 131km en dus een pauze en vroeg vertrek. Even voor 7.30 kom ik bij de Merthal en babbelFrank staat al te babbelen met busPiet. Even later komen er nog enkelen bij. De delegatie Sevenum is deze week onderweg al gehalveerd. Onze JHG, JongeHondGuus, gaat iets te snel iemand anders voorbij, maakt een touche, komt in de berm en gaat op zijn plaat. Gevolg is een beschadigde knie en waarschijnlijk ook wel moraal. PapaBram komt dus in zijn eentje aan. En ook letterlijk, want hij is zijn bidons vergeten. Aangezien de route door Sevenum gaat, dus maar snel huiswaarts de drank halen en dan weer aanpikken. Wanneer we net weg willen rijden komt turboTim ook nog aanzetten. En dat gaat tijd kosten, want hij is zo laat omdat hij al lek heeft, en met de schijfremmen betekent dat het bandje wisselen en niet het wiel. Iets later dan gepland, rijden we eindelijk met 8 man en busPiet weg. In Sevenum pikken we Bram nog op, dus zijn we met 9 A-rijders. Of we echt droog blijven of niet zullen we onderweg wel zien, want dat is duidelijk niet makkelijk te voorspellen, gezien de grote verschillen tussen de apps. Via Maasbree naar de Maas en dan door naar Roermond verder naar Kinrooi. Wind komt uit het westen, dus af en toe wat harder werken, maar in principe valt het wel mee. Zoals te verwachten is bij dit weer, rijden we lek. Gezien het gezelschap is dit makkelijker voorspellen dan het weer, dus aangezien Tim al aan de beurt is geweest, is het nu wedstrijdHenk. Gelukkig is busPiet erbij en kunnen we een nieuwe 11-speed insteken en zijn we snel weer op weg. Net voor de Boschmolense plassen (erg mooi stuk trouwens) rijden we het fietspad op en slaat het noodlot weer toe. En U raadt het al, … Deze keer is het weer Henk, maar nu moeten we eerst busPiet even terugbellen. Even wachten (geen pizza) en dan omsteken naar een 10-speed; verschil merkt Henk toch niet. We vervolgen onze weg richting Kinrooi.
PapaBram geeft busPiet nog even aanwijzingen, want voor de volgauto is er een alternatieve route. Nu maar hopen, dat … Een mooi stukje door de natuur, geen helemaal schoon wegdek, maar nog meer lekke banden blijven ons bespaard. Na ca 73km komen we in Molenbeersel en ligt er een alternatieve pauze plaats. Gezien het weer en wegdek besluiten we echter om door te rijden tot in Roggel. Dit valt bij enkelen zwaar tot de pauze, maar wordt daarna weer wel gewaardeerd. In een lekker tempo door cruisen en net voor de pauze weer een omleiding voor busPiet. Bij ons gaat alles goed, maar wanneer wij al lang lekker zitten, nog steeds geen Lommenmobiel in beeld. Even bellen en vervolgens toch nog even wachten en uiteindelijk komt busPiet ook voor de koffie met vlaai. Ondertussen moet wedstrijdHenk ook nog werken. Daarmee bedoel ik niet dat hij 2 banden gaat wisselen, want dat koopt hij achteraf met €15 wel af bij busPiet. Maar hij heeft blijkbaar piket dienst en er moet een drugslabje opgeruimd worden. Moet dus even geregeld worden dat iemand anders dit gaat regelen. Verder gebruiktcaptainJac zijn charme bij de serveerster. Hij heeft namelijk afgelopen week ook de fiets gepoetst, maar was te lui om de ketting te smeren. Hoe verder de route vordert, is dus beter te horen waar hij rijdt, en voelt hij zelf hoe zijn ketting en tandwiel verder slijt. Dus maar even de charme gebruiken voor wat olie en betalen met een kusje. Haar dag kan niet meer stuk. Na de koffie met vlaai even een noodstop, en wanneer ik weer buiten kom heeft de rest al afgerekend en is al bijna weg. Wachten is er niet bij, dus wanneer ik eindelijk betaald heb, moet ik samen met turboTim de turbo direct aanzetten. Normaal wel lekker, maar niet direct na de pauze. Tot mijn schrik werkt mijn Garmin ook niet meer, dus eerst ben ik mijn tellertjes kwijt, en na de reset heb ik die weer wel, maar geen route meer. Samen met de turbo moeten we toch nog een behoorlijk stuk hard doorrijden om de rest bij te halen. Wanneer dta gelukt is, met z’n allen hergroeperen en dan nog lekker een uurtje naar huis kachelen. Maar U raadt het al, niet veel later weer lek. En om het eerlijk te verdelen, is nu turboTim weer aan de beurt. Gezien de schijfremmen betekent dat stoppen en zelf wisselen, terwijl wij door kunnen rijden. Dat gaat in een lekker tempo en het duurt tot voorbij Grashoek voordat de Lommenmobiel ons inhaalt en even later voegt turboTim zich weer bij de groep. De laatste kilometers gebeurt er verder niets speciaals meer. PapaBram wil snel naar huis, dus die draait richting Sevenum af en de rest rijdt door naar de Beurs. Daar nog wat schele wazel bij bruine drab en dan naar huis de fiets weer poetsen, en de ketting smeren Jac 😉 (door Robert)
A.s. zondag route 126 richting de heuvels rondom Sonsback. De route is 108 km met pauze (na 65 km) bij de bakker in Sonsback. Vertrek om 8.00 uur.
BC-groep: A.s. zondag route 65 van 90 km. Vertrek is om 8.00 uur.
D-groep: A.s. zondag route 65-D van 60 km. Vertrek is om 8.00 uur.