Zandhazentocht: Op zondag 6 oktober organiseren we weer de jaarlijkse MTB Zandhazentocht. De Zandhazencommissie is al druk bezig met de controle van de routes zodat alle werkzaamheden zoals snoei en zaag werk in kaart worden gebracht. Zaterdag 14 en 21 september hebben we hulp nodig van leden om de werkzaamheden uit te voeren. Aanmelden kan bij Hugo Roet of Twan van Rens.
VUT-groep: Voor de VUT groep stond de 2 daagse naar Hamm (Duitsland) op het programma over ca 320 km. De 2 daagse VUT commissie heeft weer hun best gedaan om een programma voor deze 2 dagen neer te zetten. En op donderdag 8 aug. stonden 11 deelnemers en Piet C. met de bus klaar voor deze tocht. Met het prachtige fiets weer een de juiste windrichting hoefden we alleen maar te sturen , en dat ging ons goed af. We vertrokken richting het veer van Lottum-Lomm en staken daarna snel de grens over. Na ca 54 km bereikten we onze eerste stop in Rheinberg waar ieder 2 reusachtige broodjes probeerde te verwerken, en dat lukte niet iedereen op de juiste manier en een Doggy Back was niet voor handen. Na de pauze werd de route weer opgenomen en werden we door de bovenkant van het Ruhrgebied geleid met verassend veel Ampeln. En dat koste veel energie telkens dat optrekken. De 2e stop na ca 110 km lag in Datteln voor een koffie stop. Ook het laatste gedeelte verliep goed zodat we tegen 17.00 uur ons hotel Mercure in Hamm bereikten. Ook onze Piet C. met de volgwagen arriveerde enkel minuten later, een voortreffelijke prestatie. Nadat de fietsen gestald waren en de bagage was uitgeladen werd snel de kamer indeling gedaan en gelijk in de bar van het restaurant een biertje genuttigd. Het diner werd gepland om 19.00 uur en was voortreffelijk met voor de liefhebbers XXL stukken vlees. Na het eten even een korte avond wandeling in de omgeving van het hotel en dan op een oor want morgen wacht ons de terug tocht van ca 165 km met gepland vertrek om 8.00 uur. Wekker op 6.30 uur en ontbijt om 7.15. Van een zeer rijkelijk ontbijt buffet kon iedereen zijn geliefde keuze maken. Snel inladen even een groepsfoto en dan vertrekken.
De voorspelde tegenwind liet gelukkig verstek gaan, Glück muss man haben, na ca 72 km bereikten we Schermbeck voor de eerste stop waar we genoten van een 2e verlaat ontbijt met broodjes, ham, kaas en eitjes. Daarna weer snel de fiets op en de lange rechte stukken weg zorgde ervoor de de kilometers snel onder onze wielen door gleden. En Piet in de volgwagen volgde ons perfect, of vond ons snel weer terug als hij een andere route moest volgen. Vlak voor Wesel werden we toch getrakteerd op de eerste regenspetters snel even de regenjack aan en doorfietsen maar voor het passeren van de Rijn konden ze alweer uit. Toch bleef de regendreiging groot zodat het steeds jasje aan jasje uit werd tot we onze 2e stop bij Willi Lensing in Sonsbeck bereikten voor de koffie. Daar binnen zittend brak even een hoosbui los maar dat deerde ons niet. Toen het voorbij was en het zonnetje bijna doorbrak werd weer snel opgestapt om de route te vervolgen en op de voor ons bekende wegen ging het in een rap tempo richting Geijsteren waar het afsluitend diner besteld was en waar wij dan ook rond de klok van 17.00 uur arriveerden. Na een heerlijk 2 gangen soep-pasta diner werd het laatste stuk naar Horst volbracht waar wij tegen 18.00 uur arriveerde en terug kkonden kijken op een zeer geslaagde 2 daagse fietstocht. Dank aan de organisatie en een speciale dank aan onze Piet C. die ons op een voortreffelijke manier begeleid heeft. Een uitgebreid gedetailleerd verslag volgt t.z.t. en zal op onze site en of club blad gepubliceerd worden. (door Lei K.)
Komende donderdag fietsen we de Oranjetocht 2018 variant van 75 km. Vertrek om 13.30 uur.
A-groep: Aangezien de voorspellingen minder waren dan de vorige weken, geen lang weekendje camping en dus kan ik deze zondag wel mijn rondje mee maken. Op het menu staat Meinweg, dus dat is zeker geen straf. Lekker om 7.30uur vertrekken, dus ik hoef ook niet al te lang te wachten nadat ik wakker ben. Mijn routine is er wel enigszins uit, want ik kom er ’s morgens achter dat ik mijn spagetti vergeten ben uit de diepvries te halen; lang leve de magnetron. Op tijd vertrek ik en op weg naar de Merthal kom ik een TWCer met een witte helm tegen. Blijkt babbelFrank te zijn die zijn doordeweekse helm (“past beter bij mijn eigen tenue”) op heeft. Bij de Merthal staat opaHay al te trappelen om zijn meters kopwerk te verrichten. Al ras wordt het drukker; stilleFrank, turboTim, gekkeGerrit, snelleTwan, lekkeHenkie, gekkeGer, Hammie en pappieBram. Een mooi gezelschap van 11 rijders, zonder captainJac en busPiet. Ook LommenDave is er niet bij, maar met turboTim en lekkeHenkie is het maar te hopen dat we niet lek rijden. En ook PepeRazzi is met onze bikegirl nog ergens in Azie, dus mag ik achteraf ook nog het stukje schrijven. Gisteren met geocachen een straffe wind uit ZW. Windrichting is vandaag hetzelfde, maar gelukkig iets minder krachtig. Met de Meinweg op het menu betekent dat wel iets rustiger heen rijden en dan volle vaart terug naar huis, met een korte pauze in Buggenum. Over de bekende wegen naar Grubbenvorst en dan door naar de fietsbrug. Voor de “skischans” kletst pappieBram iets teveel met turboTim, zodat ze niet door hebben, dat we nog de omleiding linksom hebben. Meteen dus al uit formatie. Hergroeperen en dan door naar de brug. Ondanks een waarschuwing van hawkeyeHay verliest stilleFrank hier zijn pomp uit zijn rugzak. Naast dat dit geen praktische plek is, zoals blijkt, is dit bij een eventuele valpartij ook nog best gevaarlijk. Volgende keer dus toch maar gewoon op de fiets monteren. Voordat we goed en wel gehergroepeerd zijn, rijden we bij het ZPF (ZomerParkFeest) door een grote berg glas. Het sssal toch nie! Even stoppen en de bandjes controleren, maar alles ziet er puik uit en zonder lekke banden rijden we door. Kaldenkerkerweg naar boven en … wachten voor de gesloten spoorovergang. Net voor de grens naar rechts en langs het klooster achter naar Tegelen en dan naar Duitsland. Daar constateer ik samen met turboTim dat we inderdaad wind tegen hebben, maar ook dat hier niets vlak is. De powermeter slaat dus regelmatig uit naar 300W. Lekker inspannend rijden dus. Wanneer ik denk dat we het hoogste punt toch wel bereikt hebben geef ik de beurt aan babbelFrank. En inderdaad gaan we nu lekker in het bos naar beneden. Dan blijkt dat de Duitse verkeerslichten toch iets te intelligent zijn voor sommige Nederlanders. Wanneer de auto’s groen hebben, maar de voetgangers rood, dan kunnen de fietsers toch ook door? Nee dus, want die staan onder bij de voetgangers en hebben dus ook rood Frank. Maar goed dat onze Duitse Mercedes chauffeur goed anticipeert en wacht. Wij stoppen wel voor rood, zodat hij snel wel door kan rijden. Even later zijn we bij het fietspad op de Meinweg. Wat is dat toch genieten. Alleen lekkeHenkie en babbelFrank voorop genieten wat minder, want met deze snelheid en wind tegen is het erg hard werken. In het bos neemt pappieBram over van babbelFrank en “rijdt ie lekkeHenk helemaal lek”; wat een kunst. De wegen gaan nog heerlijk op deze manier door. Daarna nog de sluizen slingeren en dan geht’s los. Met de wind op de rug snel naar de pauze in Buggenum. Om privacy redenen is hier een deel gecensureerd. Lekker een cola van de Lidl, met kersen-ruitjes vlaai met slagroom en dan klaar voor de terugweg. Wind grotendeels op de rug en lekkere open stukken langs de Maas. Bij Hout-Blerick nog even een stuk naar het zuiden, dus daar is het nog even hard werken. Dan via Bree en Sevenum via de Speulhofsbaan naar huis. Net voordat we rechtsaf gaan realiseer ik mij dat we niet lek gereden hebben. Al snel bedenk ik me dat dat waarschijnlijk niet zo’n goede gedachte is, en wanneer we rechtsaf slaan, gaat lekkeHenke inderdaad erg vierkant door de bocht. “Lek”, en dat 2km voordat we thuis zijn. Snel wordt de binnenband gewisseld. LekkeHenkie leert dat het zinvol is om de buitenband te controleren; ik haal er 2 scherpe steentjes uit. En we leren dat het ene pompje nog slechter van kwaliteit is dan het andere pompje, of lag het toch aan het binnenbandje van lekkeHenkie? Rond 11.45uur zijn we bij de Beurs, waar het nog zo druk is dat we het eerste deel van onze sterke verhalen binnen moeten doen. Al met al een heerlijke route. Deze moet er volgend jaar ook weer in. (door Robert)
A.s. zondag route 144 van 122 km met pauze in Lobberich na 87 km. Vertrek om 7.30 uur.
BC-groep: Met weer een 18-tal renners aan de start voor route 41 richting Asten, was ditmaal de B-groep met 11 renners aan de start de winnaar. De route gaat eerst door de omgeving van Horst om warm te draaien, vervolgens via Yellowsteyn richting Ommel naar rustplaats Asten, waar de tussentijd voor de B-mannen slechts een fractie minder was dan van de C-groep, of was hier sprake van stiekum gefoetel ?? K+K stond in het groen op het programma, dus die was van de club. Bij van Hoek stonden we eigenlijk te vroeg aan de deur, want die gingen pas om 10 uur open. Gelukkig zijn ze daar wel wat wielrenners gewend, en dus stond in een mum van tijd de (lekkere) koffie met een (heerlijk) stukje vlaai op tafel, chapeau voor de snelle service !! Nadat we het stalen ros weer hadden opgestart, kon het via Neerkant en Meijel richting thuisbasis. En als de mannen renners de stal ruiken, zijn ze soms niet meer te houden. Met geen mogelijkheid konden ze in bedwang worden gehouden wat weer resulteerde in een lekkere chaos. Maar een kilometer voor de meet was toch iedereen weer verstandig, en was de groep weer compleet.
A.s. zondag staat route 99 over 86 km op het programma (Gennep-Sambeek), vertrek is om (LET OP) 8.30 uur vanaf de Mèrthal.
Marathon BC groep op zondag 25 augustus: dit jaar zal de route ± 160 km lang zijn, met pauzeplaatsen in Hinsbeck (K+K) en Sonsbeck (broodjes). De route is de OTH route van dit jaar. Er zitten 2 heuvel gebieden in, rond om Hinsbeck (Süchtelner Höhe) en rond om Sonsbeck (Sonsbecker Schweiz). Vertrek is om 8.00 uur vanaf de Mèrthal, en we zullen rond 16 uur terug zijn in Horst, onder het motto van samen uit, samen thuis. I.v.m. de organisatie (o.a. bespreking pauzeplaatsen, voorbereiden route) is het noodzakelijk dat je je opgeeft als je meegaat. Dit kan tot uiterlijk zaterdag bij Thei Verhaeg: theiverhaeg@hotmail.com Eigen bijdrage voor deze dag is € 10,- , contant te voldoen op zondagmorgen 25 aug. voor we aan de fietstocht beginnen.
D-groep: Route 41-D staat op het programma en is groen geaccentueerd, dus we verwachten een grote opkomst. Maar de route is voor D-groep begrippen lang maar met de beloofde versnapering mag dit geen probleem zijn. Om 8.30 uur stonden er 9 pers. klaar voor deze rit en onder ons een gastrijder die de sfeer van TWC wilde proeven en hoe het rijden in een groep is. Lei gaf enkele tips en adviezen hoe dit bij de D-groep geregeld is. Om slag 8.30 werd vertrokken voor de rit over ruim 70 km. er stond behoorlijk wat wind die met name in het eerste gedeelte nogal tegen werkte zodat de nodige calorieën aangesproken moesten worden om het tempo goed te houden. De geplande koffiestop lag royaal over de helft van de rit, maar het etablissement “Oppe Koffie” in Meijel gaf voldoende motivatie om deze afstand te overbruggen. Het fluitje van de wegkapitein spoorde eenieder aan zijn verantwoordelijkheid te nemen alleen Annie kreeg het advies in te schuiven, en zo bereikten we even na 10.00 uur het Raadhuisplein in Meijel voor de koffie met vlaai. Het fraaie zonnetje deed ons in de tuin plaats nemen en de vriendelijke dame van Oppe Koffie gaf aan dat de koffie vers bruin was. En na de opsomming van de vlaai soorten ging het merendeel voor Kroonselevlaai en die was voortreffelijk. Na de koffie werd de route weer snel opgepakt en toen de wind ook nog een extra steuntje werd gaf de teller snel wat km per uur aan. Maar iedereen kon goed volgen. We kwamen snel weer op Horst aan de Maas terrein. Maar ook de B rijders hadden in Asten ook wat energie bijgetankt en zij kregen de D groep in het vizier en dat werkt als de bekende lap op het bekende beest met als gevolg dat zij ons voorbij staken om toch het terras bij Femke als eerste te bemannen. De D groep finishte vlak daarna met een zeer tevreden gastrijder die positieve ervaringen rijker was geworden. (door Lei K.)
A.s. zondag route 99-D over ca 65 km vertrek 8.30 uur.