VUT-groep: Met de uitstekende weersomstandigheden zou men een grote opkomst verwachten maar de vakanties zijn voorbij dus verwachten we hoofdzakelijk echte Vutters. Het waren er 12 maar Th. V. moest nog een kleine Marathon route controle doen en vertrok alleen richting Germania. Met 11 pers. ging het Meterik en via de nodige omzwervingen naar Overloon, waar enkele deelnemers al begonnen te informeren naar de koffiestop, jammer ze moesten wat langer wachten want ât genot in Vierlingsbeek was nog niet in zicht. Toen we daar arriveerden leek het personeel verrast want zij verbouwde gelijk het terras zodat we gezellig aan een tafel konden aanschuiven. Na de koffie snel weer op de fiets om richting Holthees en Maashees te koersen het tempo ging wel omhoog waardoor het kalmerende fluitje toch enkele keren moest klinken. Maar de rit verliep volgens plan alleen toen Horst in zicht kwam kon het afzwaaien beginnen zodat maar enkele de finish bij De Beurs bereiketen rond de klok van 17.00 uur. (door Lei K.)
A.s. donderdag route 37 voor ca 70 km vertrek 13.30 uur.
A-groep Marathon: Zondag 25 augustus, dag van de marathon 2019. Anders dan andere jaren gaan we er niet voor om de 200 km aan te tikken, maar volgen we het advies van captainJac om het onder de 180 km te houden, zodat iedereen van de A groep gewoon mee kan/wil rijden. Dat betekent dat we dus zo’n 20 km uit de oorspronkelijke route moeten schrappen, en aangezien iedereen mee moet, zitten daar behoorlijk wat hoogtemeters bij. De route is namelijk gebaseerd op de OTH200, en de marathon naar het bruinkolengat. Dat betekent dus een combi van Lousberg, Hinsbeck en Sonsbeck. Allemaal bekende stukken, maar toch is het TheiV gelukt om andere verbindingsstukken te nemen dan dat we gewend zijn. Resultaat is een erg mooie route en een goed compromis qua afstand en hoogtemeters. Thei en Peter bedankt voor jullie basis, en Bram voor het inpassen van de pauzeplekken. Uiteindelijk rijden we met 13 rijders bij aangename temperatuur met nagenoeg geen wind onder een lekker bruinend zonnetje een magnifieke uitvoering van de alternatieve marathon 2019. Mannen en dame allemaal hartstikke bedankt voor jullie aanwezigheid en inzet. Denk dat ik wel weet wat de stemming tijdens de evaluatie van de A rijders is betreffende de marathon 2020. En voor de A rijders die samen een alternatief rondje gedaan hebben, iets meer trainen komend jaar en dan gewoon meegaan, want dit wil je niet missen (zie ook de sappige verhalen die nog volgen đ
Wanneer ik ’s morgens bij de Merthal aankom ben ik nummer 2, of eigenlijk nummer 1 van TWC. Onze gastrijder van vandaag, HulsenbosLeon, staat namelijk, netjes in origineel TWC tenue al te wachten. Als gastrijder wil je natuurlijk niet te laat aanwezig zijn. Maar het heeft duidelijk een voordeel dat hij een ex-lid van TWC is, want nou hebben we niet zo’n lelijk groen tenue tussen al dat mooie rood-wit-zwart. Even later komt ook opa Hay aangereden, maar wat heeft Hay (“Helm op” tegen iedere weggebruiker zonder helm op zijn hoofd) nu op zijn hoofd? Een rood lende doekje, maar geen helm! Even later, nadat Hay nogmaals gebeld heeft, komt de voorzitter van de club deze persoonlijk brengen. Wat resulteert in een “Dank je schat” met volume 8 midden op de kruising. Wat de voorzitter echter niet gezien heeft, is dat opaHay ook nog eens de verkeerde broek aan heeft. Welke pilletjes hij vannacht genomen heeft is mij volledig onduidelijk, maar zijn denkvermogen is er duidelijk niet beter van geworden. Nadat volume 8 net uitgefade is, neemt het volume weer toe. BabbelFrank is in aantocht. Hij heeft zijn witte schimmel ingeleverd voor een zwarte stallion. Het niet geven van fooien aan serveersters, en het nuttigen van de halve broodjes van de andere vermogende A rijder, heeft zich eindelijk uitbetaald. Mooi nieuw karretje en ook nog een nieuwe Garmin voor op het stuur. Onze babbelFrank is duidelijk beter met de zaadjes en boompjes, want pappieBram moet eerst nog even de settings goed zetten. Op de 1e slag van de klok komt uit dezelfde richting onze turboTim. Die wil duidelijk de 200km toch vol maken en heeft dus een klein opwarmrondje gereden. Bij de 3e slag komt ook nog net stilleFrank op zijn (iets minder nieuw) karretje aanzetten. En bij de laatste slag komt onze PepeRazzi met ons BSMmetje om de hoek. Wat hier precies gaande is, wordt ons gedurende de rit duidelijk. Onze PepeRazzi heeft tijdens vakantie 1400 treden naar boven en 1397 treden naar beneden gelopen. De laatste 3 naar beneden heeft hij gemist, waardoor het weer in zijn rug is geschoten. “En we hebben eerst nog wel geluksbandjes van een priester gekregen!” Waarop 2 reacties mogelijk zijn. De priester was een kwakzalver, of zoals PepeRazzi het zelf verwoordt: “Anders was het mogelijk nog veel erger geweest!” Gevolg is dat hij ieder uur wakker geweest is, en dat BSMmetje nu ook weet wat haar nachtmerrie was. Als reactie hierop hebben ze vanmorgen laat nog moeten zoeken naar paracetamol en ibuprofen. Dat is blijkbaar niet in de A rijders harmonie gegaan. Tijdens de 1e pauze lopen ze nog tegen elkaar te kibbelen. Gevolg is dat de een aan de tafel helemaal links zit en de ander aan de tafel helemaal rechts. En opaHay biedt ons BSMmetje zelfs een slaapkamer aan in zijn riante optrekje met de voorzitter. Nadat alle klokslagen van 7.30uur geweest zijn rijden we dan eindelijk weg voor onze mooie route op deze schitterende dag. Gebeurde er vervolgens nog iets vermeldenswaardigs tijdens de rit? Jazeker.
In het mooie parkje richting het zuiden komen we een Duitse familie met loslopende kuttenlikker (of is dat met 1 n?) tegen. Iedereen weet dit schoothondje, dat nu gelukkig een andere plek had uitgekozen, vakkundig te ontwijken, maar benaaneennieuwefietstoeMartin splijt deze kleine 4 voeter bijna in 2 delen. Stel je voor dat hij nog op schoot zat, dan had Martin zeker direct een nieuwe fiets moeten/kunnen kopen. Bij terugkomst bij de Beurs krijgen we te horen dat we deze rit onze benaaneennieuwefietstoeMartin weer een keer zijn kwijt geraakt. Buiten captainJac heeft echter niemand gemerkt dat Martin weer zijn ketting naast zijn tandwiel gedirigeerd heeft en dus een Red Bull pitsstop gemaakt heeft.
Onze captainJac heeft ook nog een relatief nieuw karretje, en dus ook banden, maar wanneer je, ongemerkt, door glas rijdt, dan blijft dat meestal niet onopgemerkt. We rijden samen vooraan wanneer het lijkt alsof er een blaadje bij zijn rem zit, maar even later blijkt de echte oorzaak. Onze enige lekke band van de dag. Niet slecht op 13×184=2392km. Met 5 man sterk wordt vakkundig het wiel verwijderd, de buitenband gewipt, de binnenband verwijderd, het glas weggenomen en de binnenband geplaatst. Deze heeft in 1e instantie echter een veel grotere diameter dan de velg. Bij de 2e poging past het beter. Het plaatsen van de buitenband lukt echter zelfs met 3 pogingen niet. En aangezien LommenDave en Chip er niet zijn, komt snelleTwan uitleg geven. “De racebandjes van tegenwoordig zijn veel krapper dan vroeger, dus de ventiel doe je als laatste, zodat de buitenband goed diep in de velg past en er dan (bijna) vanzelf op gaat.” Ook nog een educatieve morgen dus.
PappieBram heeft zich goed op deze dag voorbereid; pasta op zaterdag, geen alcohol en vroeg naar bed en geen seks. Dit is duidelijk geen garantie voor goede benen. Halverwege is het alleen nog maar pap(pieBram đ Met hier en daar een steuntje van de anderen komt Bram uiteindelijk toch bij de Beurs. Daar valt hij letterlijk het terras op, onder zijn fiets, aan de voeten van Femke, waarbij de mensen rond de kruising een nog hoger volume te verduren krijgen dan vanmorgen van opaHay, en Femke zich ook rot schrikt, want dit heeft ze met Jorrit blijkbaar ook nog nooit mee gemaakt. Nadat het geschreeuw is afgenomen, blijkt dat hij kramp heeft in beide benen. Met een kussen in de rug, de benen omhoog, nuttigt hij eerst een halve liter water en 2 koude chocomel en 20 minuten later neemt hij bij ons plaats op de lounge set, waar dan al de hele voorraad koude chocomel van de Beurs verdwenen is in de buiken van de A rijders. Tip voor pap(pie)Bram: Toch maar iets meer Mg pilletjes snoepen.
Even later vraagt PepeRazzi mij of ik vandaag het stukje wil schrijven, want hij heeft niet zoveel ideeen opgedaan vandaag. Ik heb geen idee welke pillen dat ie vanmorgen gesnoept heeft, want volgens mij was er voldoende te vertellen over de rit. Ben benieuwd of jullie het helemaal hebben volgehouden, want het schrijven (en het lezen) op zich was ook een marathon. Nogmaals iedereen, inclusief gastrijder Leon, bedankt voor deze schitterende dag!
A.s. zondag route 125 naar Weert met Kaffee und Kuchen van de club na 70 km bij Cafe de Molshoof in Kelpen-Oler. Vertrek is om 7.30 uur.
BC-groep:Â A.s. zondag route 121 van 83 km met vertrek om 8.30 uur.
D-groep: Voor dit weekend was het marathon programma gepland en ook de D-groep wilde wel een passende marathon fietsen. Na overleg met aspirant deelnemers moest een rit van ca 120 km wel kunnen, en dat paste precies in het traject van de B/C. Na de positieve reacties kwamen er voldoende aanmeldingen binnen om deze sportieve prestatie te leveren en dankzij de weersvoorspellingen, van tropische temperaturen,  groeide de groep uit tot 8 deelnemers. Om 8.00 uur starten 11 B/C rijders en 8 D rijders. Dat het activeren van de route op de Garmin niet altijd lukt bleek wel want bij Mien en Lei wilde geen route tevoorschijn komen, gelukkig waren er nog 3 gps apparaten in de groep waarbij het wel lukte. We koersten gelijk richting Sevenum maar na amper enkele kilometers onder weg kwam Jet tot de ontdekking dat ze haar bril vergeten was, dus even thuis langs om die op te halen zodat ook zij volledig zicht had op het parcours. De Volgwagen dacht waar gaat dat naar toe en is maar gelijk achter de B/C groep gaan rijden .
Via Maasbree en Hout-Blerick de Zuiderbrug op en via het Jammerdal de grens over naar onze Oosterburen. Na ruim 30 km was onze eerste pauze plaats gepland bij De MĂŒhlenberg in Hinsbeck. Ook al hadden we nog niet veel energie verbruikt de Kaffee mit Kuchen lieten wij ons goed smaken al hoewel de XXL stukken voor de dames wat overâsized waren.
Na de pauze werd de route weer snel opgepakt en reden wij noordwaarts richting Sonsbeck. De beloofde tropische temperaturen kwamen al in zicht, dus regelmatig een slokje uit de bidon nemen was wel noodzakelijk om aan vocht tekort te ontkomen. Het tempo was goed en door de bijna windstille situatie liep alles perfect. Via Wachtendonck, Nieukerk en Kapellen kwamen we na ca 45 km in Sonsbeck voor onze 2e pauze bij ons vast adres Willi Lensing BĂ€ckerei waar we genoten van een paar gut belegtes Brötchen mit KĂ€se oder Schinken. We namen hiervoor rustig onze tijd want we hadden de indruk dat we voorlagen op ons schema. Nadat iedereen zijn bidon had bijgevuld werd vertrokken voor de 3e etappe terug naar Horst. Schijnbaar waren er enkele die al snel de stal gingen ruiken want het tempo liep tegen het max toegestane, daarom klonk het remmende fluitje van de wegkapitein een enkele keer om ze tot de orde te roepen. Alles liep perfect en via Wetten en Twisteden bereiketn we het veer naar Broekhuizen. Na de oversteek ging het in een vlot tempo naar Horst waar we om 14.15 uur de finish klok bij âDe Beursâ indrukte en het terras in gebruik namen. Snel werden er verfrissende dranken besteld om het verloren vocht weer op niveau te brengen en even na te praten over de vandaag verreden marathon. We kunnen terugzien op een zeer geslaagde marathon rit, over mooie route en onder goede weersomstandigheden die voor iedereen goed te volbrengen is geweest. Organisatie bedankt. (door Lei K.)
A.s. zondag route 121-D van 58 km met vertrek om 8.30 uur.